fredag 30. juni 2023

Cookies og karameller

 Har prøvd meg litt frem på kjøkkenet og funnet to veldig gode snacks oppskrifter jeg vil dele.

Første oppskriften er på noen farlig gode sjokolade cookies. Virkerlig amerikansk stil over de. Når der er varm er de myk og god, og når de er kald er de sprø og fristende. Og de er SÅ lett og lage! Det er nærmest farlig!
Uansett, her er oppskriften.

Sjokolade  Cookies
Du trenger: 
200g mykt smør 
2dl sukker
2dl brunt sukker
1 ts vaniljesukker
4,5 dl hvetemel 
3 ts bakepulver
2 egg
1 mørk kokesjokolade finhakket

Bland godt sammen smør, sukker og brunt sukker. 
Tilsetter vaniljesukker, bakepulver og hvetemel. Bland dette sammen.
Tilsett egg og sjokolade.
Jeg har tatt ca en spiseskje med deig på bakepapir. Og passer på at det er godt mellomrom mellom vær klump med deig.
Stekes i ca 10 minutter ved 200grader.
Så er de klar til å nytes!

200grader i ca 10min



Det andre jeg har prøvd meg på er fløtekarameller.
De er myke og veldig smakfull. Smaken kan virkelig sammenlignes med Smørbukk, bare disse er myke (kan bli hard hvis du har de i kjøleskapet). 

Fløtekarameller

Du trenger:


100 g smør


2 dl kremfløte

100 g sukker

1 dl lys sirup

1 ts vaniljesukker

Bland alt sammen i en kjele.
Rør hele tiden og la det koke ved middels varme. 
Det kan være du må koke det så lenge som 40 minutter. 
Når røren har fått en gylden farge, kan du forsøke dråpe testen for å se om det har kokt lenge nok. 
Dråpe testen er når du tar litt av røren på en teskje å dypper den i kaldt vann. Hvis da karamellen kan formes med fingrene er karamellen ferdig. Hvis den renner av skjeen, må den koke lenger.

Når karamellen er ferdig kokt, heller du den over i en form.
La formen stå på benk til den er avkjølt.
Disse karamellene passer veldig godt som en liten hjemmelaget gave. 
Så er bare å prøve seg.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar